vrijdag 30 augustus 2013

Vervalsing en misleiding

Er zijn, zoals geweten, heel wat vervalsingen in de kunstwereld.  Het aankopen van een authentiek kunstwerk is dan ook iets dat wel overwogen moet gebeuren.
In Azië zijn er, volgens wat ik op het internet las, ateliers waar honderden schilders erg getrouwe kopieën maken van grote en minder grote meesters.
Ze slagen er in om zowel de verf, doek als kader als 'antiek' te laten uit zien als het om een kopie van een oude meester gaat.
Het doek wordt in thee gedrenkt waardoor het donker kleurt, het hout wordt met een 'stink'-steen ingewreven waardoor het gaat ruiken als oud hout etc..
Tot nu toe heb ik nog geen werken gezien waarop het signatuur ook nagemaakt werd waardoor de makers vervolgd zouden kunnen worden.

Dit is voorbeeld van hoe de makers vertrouwen willen winnen voor het nep-antiek.


Op de achterkant kleven ze bv. een sticker van "Carvers en Gilders".  Deze wordt dan op een of andere manier verouderd.  De koper vermoedt dat hij een schilderij uit Engeland koopt, wat toch vaak enige waarborg op kwaliteit is, terwijl het eigenlijk een zuiver hedendaags Aziatisch product is.

Wie niet veel geld betaalt en toch een mooi werk wil ongeacht het antiek is of niet kan zo'n werk natuurlijk aankopen.  Ze zijn vaak goed geschilderd en daar kan ook van genoten worden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Elders op deze blog onder de naam van Charles Edward Wilson, vindt U de bovenste afbeelding.  Op het eerste gezicht lijkt het een origineel werk.


Het is op doek, de verf ligt er met reliëf op.  De aandachtige waarnemer zal echter zien dat er een raster zichtbaar is.  Dat wil zeggen dat het een print is op doek.  Met een sterk vergrootglas ziet U iets dergelijks.


De maker heeft er nadien een vernis op gezet en wel op die manier dat de vernislaag dikker is op die plaatsen waar U het zou verwachten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten